Witte omelet met spinazie en hüttenkase

Eiwit omeletVan de beste veggie-burger ooit, naar mijn favoriete go-to pasta en naar deze healthy snack, zijn we vandaag aangekomen bij het allerlaatste slanke recept van januari: witte omelet met spinazie en hüttenkase. En yes, it’s good!
Het was nog best een uitdaging een hele maand gezonde recepten te posten; vooral toen mijn hoofd de afgelopen week alleen nog maar bij chocolade zat..  Chocolade gedipte sla, chocolade gedipte boerenkool, chocolade gedipte wortels.. (Dat laatste klinkt nog echt lekker ook. Wat?)
Maar gezond. Dat is deze eiwitten omelet vol groente! En hij is lekker, voedzaam en ideaal als lunch. Of als avond-eten op een broodje. En zelfs als ontbijt, als je van groente houdt in je ontbijt. (Not me.) Eiwit omelet met spinazie en hüttenkase 1Witte omelet met spinazie en hüttenkase
6 eiwitten*
1 tomaat (of 2! Als je veel trek hebt en houdt van een dikke omelet)
een handje verse spinazie
1 el hüttenkase
olie
zout
peper

Klop de eiwitten samen met 1 el water in een kommetje, totdat het licht en schuimig is. Voeg een een beetje zout en peper toe en zet apart.

Snijd de tomaat in plakjes. Was de spinazie.
Verhit olie in een pan (met een goede anti-aanbaklaag) en bak de spinazie en tomaat op middelhoog vuur, totdat het zacht is, in ongeveer 1-2 minuten.

Voeg de eiwitten toe en bak de omelet gaar in een paar minuten. (Eventueel met een deksel als het in het midden niet gaar wordt).
Schep een lepel hüttenkase erop, bestrooi met Parmezaanse kaas en breng op smaakt met zou en peper. Leg de omelet voorzichtig op een bord. En vouw de omelet eventueel dubbel.

* Je kunt ook 3-4 hele eieren gebruiken. Ik gebruik nu eiwitten, omdat het een stuk slankere en lichtere maaltijd maakt. Maar naast vet, zitten ook juist alle vitamines in het eigeel.  

Gezond recept ( 2 smartpoints lunch weight Watchers)Spinazie en tomaat vind ik op dit moment het lekekrste, maar champignons, asperges, paprika enz, zijn ook heel lekker! Ik zorg er ieder geval voor dat ik ze altijd eerst even bak en zacht maakt voordat ik de eiwitten erbij doe, zodat ze even zacht zijn als het ei. Gezond recept ( 2 smartpoints lunch weight Watchers) Gezond recept ( 2 smartpoints lunch weight Watchers)De parmezaanse kaas en hüttenkase geeft zoveel extra smaak! Het maakt de omelet iets vetter, maar ook zoveel lekkerder. Vooral de parmezaanse kaas maakt het iets scherper. Het lekkerste vind ik het hapje waar álles op zit: zowel de tomaat, spinazie als de kazen! XX Shifra

 

Comments

  1. Sanne

    Ziet er overheerlijk uit! Echt een tip om ‘s avonds snel voordat ik moet werken te eten. Wat doe jij vervolgens met het overgebleven eigeel?

    • Shifra

      Ha, goeie. Ik gebruik het meestal in andere gerechten; om een taart mee in te smeren, crème brûlée, mayonaise enz.
      Maar dan moet je het wel binnen een paar dagen (3-4) gebruiken.. Oh en je kunt er ook nog een haarmasker van maken! Haha. Maar je kunt in de winkel ook flessen ‘eiwit’ kopen.

      OF je kiest ervoor om gewoon de hele eieren gebruiken (3-4) als je niet per se voor een hele slanke maaltijd gaat.

      • Jantine

        Haha, dit vond ik wel een hilarische reactie. Je eigeel uit een omelet laten om het slank te houden, en dan vervolgens met het eigeel helemaal los gaan: taart, crème brulee, mayonaise… :D

        • Shifra

          Ha, inkoppertje. Maar doordat je iets slanks eet, heb je júist ruimte voor creme bruléé ;-) (JK ofcourse. Je hoeft natuurlijk niet ALLES alleen op te eten of de rest van je leven slank te eten, als je een slanke omelet eet. )

          • Jantine

            True! Snap ik hoor, it’,s all about balance. Vond t gewoon geinig.
            Groetjes, Jantine

  2. Anne

    Dat ziet er goed uit! Ik eet graag omelet als ontbijt (ik word thuis voor gek verklaard;)) Misschien is het antwoord heel logisch, maar waarom laat je het eigeel weg? Vanwege de smaak of is het dan gezonder?

    • Shifra

      Het is een stuk ‘slanker’. En omdat ik deze maand vooral “slanke” recepten wilde plaatsen, geen hele eieren. Maar je kunt het prima vervangen met hele eieren hoor!
      Of het echt gezonder is een beetje dubbel; want ja, al het vet en cholesterol zit in het eigeel van het ei (en dus de calorieën), maar tegelijkertijd zitten daar ook vitamines en voedingswaarden in.

      Ik wissel het af. Als ik merk dat ik een paar dagen veel gesnackt heb en ik wil weer een beetje opletten, dan vind ik het wel fijn om even lichter te lunchen met een salade of deze witte omelet. Maar voor de rest eet ik mijn eieren gewoon altijd heel hoor. :) Ik ga het even als notitie toevoegen aan het recept! :) X

Reageren:

Het is niet toegestaan irrelevante links te plaatsen. Je email-adres wordt niet gepubliceerd. Lees voor meer informatie mijn privacy policy.