Dit artikel schrijf ik midden in de nacht, 4 uur voor de deadline; de deadline van 6.30 dat er hier, op mijn blog, weer een post online komt. De ironie. Gedisciplineerd en productief werken zijn overduidelijk één van mijn grootste struggles. Tijdens mijn studie heb ik het nooit vervelend gevonden, maar nu ik rekening moet houden met Hans zijn schema en mijn leven ook drukker en drukker wordt, moet en wil ik productiever worden. Maar niet alleen in mijn werk, want hoewel ik geloof dat lazy dagen of weekenden nodig zijn, voelt het ook zó goed om een lekker productief weekend achter de rug te hebben. Het afgelopen half jaar is productief werken (samen met discipline, waar ik later nog een keer apart over schrijf) mijn grootste leermoment geweest. En nog steeds ben ik er niet (hallo, midden in de nacht!), maar ik heb intussen ook al zoveel geleerd. Vandaag deel ik de tips die voor mij gamechangers zijn geweest helpen mijn productiviteit een boost te geven!
1. Maak een realistische to-do list
De dagen waarop ik het meest productief zijn, zijn de dagen die beginnen met een to-do list. Schrijf alle belangrijke dingen op die er moeten gebeuren, met één belangrijke onderverdeling: dingen die écht vandaag moeten gebeuren en dingen die deze week moeten gebeuren. In het begin maakte ik ellenlange to-do list; heerlijk, ik kon mijn hoofd lekker opruimen door alles op te schrijven, maar tegelijkertijd frustreerde ik mij aan einde van de dag zo dat een to-do list nooit afkwam. Het werkte demotiverend, ik ging langer over mijn taken doen en het werkte averechts. Houd je to-do list realistisch; leer hoeveel je echt in een dag kan doen (je wilt niet téveel, maar zeker ook niet te weinig op je lijst zetten) en zet de rest bij de ‘week to-do’s’.
2. Begin met het belangrijkste/vervelendste
Aah, ik weet het. Wie wil nu eerst de groente eten als er daarnaast de meest lekkere brownie ligt?
Het liefst gaan we voor de easy way out. Maar begin met het belangrijkste die dag, en dat is vaak ook iets waar je het meest tegenop ziet. Eén van de dingen die mij heel erg geholpen heeft om een vervelende taak te doen is het volgende: bij een korte taak (bijv. een telefoontje) zet ik mijn verstand op nul en gáán. Voordat je het weet is het voorbij. Bij een lange taak spreek ik met mijzelf af dat ik het maar voor een bepaalde tijd hoef te doen. Nog een half uur, of een uur werk ik aan die taak en dan mag ik lunchen. Of mag ik even met de hond wandelen. Als ik weet dat ik maar voor een bepaalde tijd aan die vervelende taak vast zit, voelt de taak gelijk een stuk lichter en vliegen ook nog eens die minuten voorbij. Nadat de vervelende taak voorbij is, voel ik me een stuk lichter en energieker. Én voelen de rest van de taken als een eitje!
3. Breek een taak zo klein mogelijk op
Sommige taken beginnen zo klein, maar groeien tot grote bergen als de taken maar blijven liggen. Die ene vriendin die je eigenlijk nog een kaartje moest sturen, die factuur die je nog moet betalen, dat appje dat nog beantwoord moet worden enz. Het help in dat geval heel erg om er kleine taakjes van te maken. Pak alvast je e-reader als je nog een factuur moet betalen of zoek alvast een kaart uit. Als je dat eenmaal hebt gedaan, ben je voor je gevoel al halverwege de berg en is het plotseling zoveel makkelijker om de taak af te maken.
4. Maak rituelen
Rituelen klinken saai, maar ze makkelijk het leven zóveel makkelijker. Zodra iets een ritueel is geworden, wordt het plotseling een makkelijke taak, die weinig moeite en energie kost. Zo heb ik elke ochtend een vast ochtendritueel, die nog steeds sneller en gestroomlijnder gaat iedere dag. En dan heb ik het zowel over het klaar maken van mezelf en het leeghalen van de vaatwasser ‘s ochtends tot aan de standaard werkrituelen: to-do list maken, comments beantwoorden en mails checken.
5. Neem pauzes
Productief weken betekent niet non-stop werken. Het betekent in korte tijd meer werk gedaan krijgen, zodat je meer tijd over houdt. We hebben allemaal pauze nodig, dus pak die ook. Als een taak niet zo uitpakt als je gehoopt had of het kost meer tijd en moeite dan je had verwacht, maak dan een specifiek doel en plan om het op een later moment op te pakken. Neem vervolgens even afstand en neem pauze.
6. Ontdek wat jou motiveert
Het helpt om helder voor jezelf te hebben, waarom je zo graag productief wilt worden en deze taken af wilt maken. Waarom is het zo belangrijk voor jou om productief te worden? Wat verandert dat aan je leven, je gevoel en je taken? Maak hier een concreet doel van voor jezelf. Herinner jezelf aan dit doel op dagen dat het wat minder gaat of dat er vervelende taken tussen staan. Herinner jezelf weer even waar je het voor doet.
7. Geef jezelf een beloning
Ik houd van beloningen en cadeautjes, dus ik geef mezelf door de dag heen mini-cadeautjes voor dingen die ik bereikt heb. Nadat ik het hele huis heb gestofzuigd, mag ik even Instagrammen. Of nadat de was is opgehangen mag ik iets lekkers eten. Het zijn vaak hele kleine dingen die tóch wel gebeuren op een dag, maar die ik bewaar als beloning.
Het internet staat vol met tips om jezelf productiever te maken, maar dit zijn de dingen die voor mij heel erg verschil hebben gemaakt. Als je het gevoel hebt dat een productief leven gewoon niet in je zit, bullshit. :) Echt! Jij hebt de mogelijkheid om er iets aan te veranderen, ik weet dat je het kunt. Start vandaag, begin met kleine veranderingen in je werkritme en waardeer elke kleine stap die je zet. Het is één groot leerproces waar je, als je het goed wilt doen, maanden over doet. Gun jezelf die tijd. :) Liefs! X Shifra
P.s Deel in de comments de dingen die jou hebben geholpen productief te worden, laten we elkaar inspireren. :)
20 Comments
Madebyuna
Wat mij heel erg helpt is een opgeruimde en het liefst schonen werkomgeving. Als ik zie dat de afwas er nog staat of ik zit midden in de rotzooi, dan kan ik me echt niet concentreren. Dus zorg ik dat ik in max een half uur tijd het ergste opegruimd heb voordat ik begin. Ook werken op de bank of in bed, hoe verleidelijk ook.. het werkt niet voor mij. Ik wil dan middagdutjes doen en series kijken haha.
Romy
Wat een fijne tips! Bij mij helpen vooral de pauzes en beloningen goed! Oh, en je mobiel even wegleggen, dat is bij mij ook echt een must ;) Verder helpt het me om taken af te wisselen. Soms kan ik beter even switchen tussen twee taken en dan weer met de eerste taak verdergaan, dan urenlang met hetzelfde bezig zijn.
Martina
Ik ben ook een koning in uitstellen, stiekem baal ik daar echt van
Margriet
Grappig, ik ben juist bezig met een cursus (op het werk) waar dit ook aan bod komt. CiEP, Change into Excellent Performance. Erg leerzaam, niet alleen voor op het werk maar ook thuis is het heel goed toepasbaar in het huishouden.
De grootste eye-opener voor mij was het uitzetten van meldingen. Als ik geconcentreerd bezig ben met een taak, maar ik krijg meldingen van FB, Twitter, nieuwe e-mail, Whatsapp et cetera, dan is mijn concentratie weer weg. Dat heb ik dus allemaal uitgezet. Het is heel simpel maar het werkt wel.
En ‘Doe het nu!’. Alles wat niet teveel tijd kost (een paar minuutjes) doe ik meteen. Post lezen en daarna direct archiveren (zowel digitaal als echte post), na thuiskomst mijn jas, schoenen en tas direct op de juiste plek zetten, direct na opstaan het bed opmaken, en ga zo maar door. Al die kleine dingetjes bij elkaar leveren aan het eind van de rit toch tijdwinst op.
Ik geloof inderdaad ook erg in belonen. Soms al tijdens de taak. :) Zo is de was opvouwen mijn favoriete klus geworden sinds ik een aflevering van Gilmore Girls mag kijken tijdens het opvouwen. ;-)
Tessa
Hmm.. begin met het belangrijkste of vervelendste is voor mij wel een leerpunt! Ik stel die dingen namelijk zo lang mogelijk uit! Goeie tips by the way!
Anne
Super slimme tips, nu er nog aan houden en dan komt het helemaal goed met ons. Thnx!
Jantine
Voor mij helpt het ook enorm om mijn telefoon op stil te zetten, zodat ik niet uit mijn concentratie gehaald word door meldingen!
En zorgen dat ik genoeg blijf eten/drinken: ik word echt gaar als ik niet genoeg gegeten heb, en dan lukt er gewoon niets meer.
Anne
Goede tips! Die weekto-do list ga ik zeker onthouden.
Mij helpt het heel erg om haalbare eisen te stellen en niet dingen waarvan je eigenlijk van tevoren al weet dat het niet gaat lukken. En om een maximum tijd in te stellen dat je met iets bezig mag zijn: maakt dat je sneller gaat werken, maar voorkomt ook dat je jezelf over de kop werkt.
Marinke Burggraaff
Goede tips! Voor mij werkt het ook heel erg om de tijd bij te houden hoe lang ik over een taak doe. De volgende keer wil ik het dan sneller klaar hebben en blijf ik geconcentreerder. Ik maak er dus gewoon een mini wedstrijdje van voor mezelf. :)
evelien
Hele fijne tips! Ik ben gek op to do lijstjes zo houdt ik overzicht, en jezelf belonen met fijne pauzes. Dat is ook heel belangrijk <3
Liefs,
Evelien
Loes | Gewoon iets met Loes
Wat een goede tips! Ik ben dol op to do lijstjes, alleen lijken die van mij soms alleen maar te groeien, hahaha. Vooral het maken van rituelen vind ik voor mezelf goed werken.
Inge
Slim inderdaad! Ik maak ook altijd lijstjes, maar soms gebeurt het dat je er toch niet aan toe komt. Hetgeen doen waar je het meest tegenop ziet helpt inderdaad: je voelt je daarna veel fijner én vrijer. Bovendien kun je je veel beter concentreren op je werk, omdat je je ongemerkt niet meer bezig hoeft te houden met die vervelende taak. :-)
PatriciaKleijn
Handige tips, zelf ben ik op het moment totaal niet productief en denk ik aan het eind van de dag waar ik nu mee bezig ben geweest, moe van het niks doen zou mijn vriend zeggen. Maar vooral druk in mijn hoofd waardoor ik minder gedaan krijg, ik ga zeker met je tips aan de slag eens kijken of de rust terug kan komen.
fashion blog
Leuke artikel en geweldige fotos…!
Roos
Fijne tips! Aan die tweede moet ik écht nog werken. Ik maak altijd netjes een lijstje maar begin liever niet met de belangrijkste/moeilijkste taak. Terwijl je je na het doen van die taak idd veel lichter en energieker voelt!
Anouk
Handige tips! Ik heb ook nog wel iets te leren op het gebied van productiviteit, ondanks dat ik enorm van plannen en organiseren houd. Ik ben daar sinds kort mee bezig. Ik mag tijdens het werken bijvoorbeeld geen mail of social media open hebben staan. Dit check ik als ik vrij ben en anders op vaste momenten! En ik zorg voor fijne muziek op de achtergrond. Op een gegeven moment ‘hoor’ ik het niet meer en dan weet ik dat ik echt productief ben ;)
Ilse
Handige tips en ik kan ook heel goed dingen uitstellen.
Vivian
Die tips over motivatie en rituelen kan ik me goed in vinden! De meeste andere dingen doe ik al =D
Kaat
Ik gebruik vaak de keukenwekker en zet die op 10 minuten. Het wordt dat 10 minuten badkamer opruimen (of een andere ruimte) en na die 10 minuten stop ik er mee. Ik maak er een wedstrijdje van : zoveel mogelijk doen in die 10 minuten. Zet er een mooi muziekje op en het werkt echt. En nee : ik ruim niet graag op. Maar omdat ik weet dat het 10 minuten is valt het mee.
Nog ‘leuker’ is als ik dit doe als zogenaamde ontspanning. Ik werk veel thuis (achter de PC) en ik neem een ‘pauze’ door 10 minuten te swingen/op te ruimen. Dat is een gedachtenloze taak, onstpannend voor het zogenaamde ‘mentale’ werk en ondertussen is het toch maar weer gedaan !
Mylène
Mooie tips. Vooral die to do-lists vind ik superhandig. Ik maak iedere dag dat ik werk een lijstje met wat ik moet doen. Dan is het lekker uit mijn hoofd en dan gebeurt er ook écht iets, haha. En inmiddels doe ik ook een weeklijstje zodat ik ook weet wat ik later die week nog wilde doen.