Mijn favoriete groene smoothies

Snapshots-februari-2-23Toegegeven, je moet heel even door de buitenkant van een groene smoothie heenkijken. Maar daarna word je verrast door de lekkere smaak! Althans, als je een lékkere smoothie maakt. Want dat kan nog best een klus zijn. Daarom heb ik het afgelopen half jaar heel wat geëxperimenteerd en me verdiept in het maken van een goede smoothie. Hoe maak je zoiets? Zijn er überhaupt regels? En in hoeverre is zo’n smoothie nu ook echt gezond als er zoveel fruit (en dus calorieën) in zitten? Het leek mij leuk om mijn ervaring en bevindingen met jullie te delen! En natuurlijk vertel ik ook wat mijn favoriete smoothie-recepten zijn! Tips voor groene smoothies + 5 killer recepten!Mijn eerste vooroordeel (iehhh) werd gelijk bij de eerste smoothie van tafel geveegd. Want: wauw! Wat is het lekker! Je proeft de groente niet eens (echt niet!) en je drinkt zo je 200 gram groente makkelijk naar binnen! En nog een bijkomend voordeel: wat voel ik mij lekker schoon en fris na zo’n smoothie. Ook merk ik dat mijn huid heel veel beter is geworden sinds ik zoveel groente en fruit binnen krijg! Ik vervang nu gemiddeld 4 keer per week mijn lunch door een groene smoothie; ontbijten doe ik toch nog steeds het liefste met iets anders. :) Voordat ik mijn favoriete smoothie-recepten laat zien, eerst wat tips die ik inmiddels heb geleerd (en die werken voor mij!):

* Als je nog een groentje bent op het gebied van groente smoothies  (pun!), moet je even wennen aan de smaak. Begin met een smoothie bestaande voor de helft uit fruit en de helft uit groente; dat is veilig en altijd lekker. Werk uiteindelijk naar een nog gezondere en calorie-armere verhouding toe door 70% groente tegenover 30% fruit te gebruiken.
* Gebruik niet meer dan 4-5 verschillende soorten groente/fruit.
* Kies naast fruit altijd voor iets vloeibaars zoals (kokosnoot)water, amandelmelk, kokosnootmelk, yoghurt etc.
* Maak je smoothie extra krachtig met lijnzaad, cacao, goij bessen, chia zaad etc.
* Koude smoothies zijn het lekkerst. Vries hiervoor je fruit in of voeg ijsblokjes toe.
* Je wilt geen stukjes in je smoothie. Om het goed vloeibaar te krijgen werk ik altijd in stappen (wellicht zijn er súperblenders die dit niet nodig hebben). Allereerst blend ik de groente met iets vloeibaars, dan voet ik het fruit toe en als laatste eventueel nog wat zaadjes o.i.d.
* Variër je groente! Ik blijf heel erg hangen in de spinazie (dat vind ik zo lekker!), maar dat zorgt weer voor een overkill aan nitraten bijvoorbeeld.
* Ik maak mijn smoothies het liefste vlak voordat ik ze op drink (dan zijn er nog de meeste vitamines aanwezig). Maar het kan ook de dag vantevoren. Bij weinig tijd maak ik zo bijvoorbeeld een grote hoeveelheid voor 2 dagen.
* Heb je weinig tijd ‘s ochtends of ‘s middags, maak dan op een dag een aantal zakjes waar alle (vaste) ingrediënten alvast inzitten. Elk zakje staat voor een smoothie waar alles in zit, exclusief de de vloeibare ingrediënten. ‘s Ochtends hoef je dan alleen zakje uit de vriezer te halen en samen met wat yoghurt of water, blenden maar! Je krijgt ook nog eens een koude smoothie.

Goed, na al mijn geklets is het nu tijd voor mijn favoriete recepten! Spinazie is dúidelijk mijn favoriete ‘groen’ in de smoothies. ;-)Tips voor groene smoothies + 5 killer recepten!Appel Mango Smoothie
Voor deze smoothie gebruikte ik een halve groene appel, een halve mango, twee grote handen spinazie en 250 ml water. Deze smoothie is een grappige twist van zoet, fris en creaminess! De mango maakt de smoothie vol en zoet en de appel heft dit weer op met zijn frisheid. Hele leuke combinatie!
Tips voor groene smoothies + 5 killer recepten!Aardbei Banaan Smootie
Deze smoothie bevat twee grote handen spinazie, een halve banaan, 100 gram bevroren aardbeien en 250 ml vanillevla (optimel). Eigenlijk is alles met aardbei lekker! Dit is een súper romige smoothie; de banaan en de vanillevla maken het zo creamy. Ook heel lekker om de vla af te wisselen met kokosmelk (maar dit maakt het wel weer wat calorierijker).Tips voor groene smoothies + 5 killer recepten!Ananas Aardbei Smoothie
Nog een smoothie met aardbeien! Een handje aardbeien, 4-6 ringetjes (of een handje blokjes) ananas, twee grote handen spinazie, 100 ml water en 3 ijsklontjes (om het koud te maken), 100 ml amandelmelk en 1 eetlepel zoetstof. Ooohhh, dit is zo’n heerlijke tropische smoothie! Perfect voor zomerse dagen. Zelfs mijn vader (die ooit nog van mijn smoothies walgde..) vindt dit een hele lekkere!Tips voor groene smoothies + 5 killer recepten!Pindakaas Banaan Smoothie
Hallo pindakaas, hallo dream smoothie! Hiervoor gebruik je twee grote handen spinazie, een banaan, een hand gemengd fruit (bessen en frambozen), 100 ml amandelmelk, 2 eetlepels pindakaas, 100 ml water en 3 ijsklontjes. Dit is ontzettend volle en romige smoothie; de pindakaas maakt het extra dik en vol. Te zwaar voor in de zomer, maar perfect voor dagen dat je wel wat extra energie kan gebruiken (that time of month bijvoorbeeld).

Eén van de ingrediënten die ik vrijwel in elke smoothie wil gebruiken zijn bananen. Yum! Bananen zijn goedkoop, zoet en maken de smoothie zo lekker creamy en dik. Een goede vervanger voor bananen (als je die bijvoorbeeld niet mag vanwege allergie), is mango! Die geeft hetzelfde effect; net zo zoet en creamy! Ik kan uren doorpraten over smoothies, maar experimenteer maar eens met ingrediënten (als je dat niet al deed!) en onderzoek wat jij lekker vindt. Smoothies moeten lekker en plezierig zijn; drink daarom nooit een smoothie die vies is (ik gooide toevallig vorige week nog een groene smoothie weg!). Er zijn genoeg combinaties die er voor zorgen dat je heel gezond iets lekkers kunt drinken! Heb jij al wel eens smoothies gedronken? En zo ja, wat zijn jouw favoriete combi’s? Ik hoor het graag; er zijn vast nog heel veel lekkere combinaties die ik nog niet geprobeerd heb! Liefs, Shifra

Comments

  1. Yum! Ik ben gek op groene smoothies, zeker nu in de lente met dit lekkere weer, dan snak ik echt naar zo’n verfrissende smoothie! Lekkere combi’s, spinazie is ook mijn favoriete ‘groen’!

  2. hmm, klinkt goed! ik hang op het moment een beetje vast met mijn groene smoothies, meestal neem ik de combinatie frambozen + banaan + spinazie + kokos. ook lekker, maar die heb ik nu wel gezien haha, ik ga snel eens die met appel + mango proberen, lijkt me heerlijk!
    xo, cheyenne

    • Shifra

      Maar frambozen en kokos is ook wel een héle lekkere combinatie! :) En als je eenmaal je favorieten hebt, grijp je daar toch het snelst na. Ik herken het. :)

    • Shifra

      Haha, dat is een heel erg groot compliment. Want bij zoiets groens-slootwaterig-achtig is het lastig het lekker eruit te laten zien!!;-)

  3. Oh wat leuk zo, die foto’s!
    Toch ben ik een van de weinigen die niet aan de smoothie hype mee doet. Ik zit liever op de bank met een zak knapperige worteltjes of sappige snacktomaatjes. Dat smoothievoer kan nog wel als m’n gebit uitgevallen is haha.

    • Shifra

      Haha, ik kan het mij heel goed voorstellen hoor! Maar ik vind het toch lastig om zoveel wortel of tomaatjes te eten dat ik aan die 200 gram groente kom. En straks in de zomer vind ik het zo lekker fris & licht! Wie weet dat je je in de zomer nog laat verleiden… ;-)

  4. Ziet er goed uit. Ik durf nog steeds niet zo goed maar ik wil het wel proberen omdat ik echt TE weinig groente binnen krijg… De versie met mango lijkt me nog het lekkerst!

    • Shifra

      Gewoon een keer doen, echt! Bij een goede smoothie proef je de groente niet eens. :) Je moet alleen wel even door de buitenkant heen kijken… Haha!;-)

  5. Grappig he, ik had precies hetzelfde, dat je eerste reactie dan IEUWL is en dat het eigenlijk heel lekker is. Leuke combi’s heb je bedacht. Een smoothie met sinaasappel, wortel en appel kan ik je ook aanraden! Owja en met bieten en gember, ook héél lekker. Ik ga die met ananas eens proberen :)

    • Shifra

      Oeh, sinaasappel, wortel en appel ga ik een keer proberen! Klinkt lekker! Bieten en gember iets minder… Maar misschien is dat puur het idee. :)

  6. Mango-appel, die ziet er lekker uit! Ik weet alleen niet zo goed hoe ik zo’n grote zak van AH spinazie lang kan bewaren…

  7. Mmm, klinkt echt lekker! Ik moet dringend eens een blender halen om zo’n lekkere smoothies te maken, alleen vind ik het heel moeilijk om met groenten en fruit te werken omdat wij geen diepvries hebben – meh. Maar echt, hele mooie foto’s en supergoede tips – ik ga ze stuk voor stuk eens uitproberen eens ik het kan :D!

  8. Wat voor een blender heb je? In het weekend wil ik nog wel eens een smoothie maken, maar door de weeks.. Ik moet er niet aan denken die kan helemaal weer schoon te maken ‘s ochtends om 7 uur.. (om over het lawaai maar niet te hebben :))

  9. Oh ik ben dol op groene smoothies maar met pindakaas? Hihi ik ben dol op pindakaas, maar dat had ik nog niet geprobeerd!

  10. Lekker! Probeer ook eens avocado in je smoothie, geen avocadosmaak maar heerlijk romig, delicious! Ook een halve komkommer, yoghurt, orangejuice, bosvruchten/aardbeien/frambozen is superlekker, beetje friszuur wordt het dan. Het boek: 70 groene smoothies ga je trouwens geweldig vinden!

  11. Wat een leuke combi’s! Ik heb toevallig nog een (overrijpe) mango in huis, dus wil die eerste wel maken. Maar doe jij je appel gewoon in de blender? Blijft dat niet heel dik? Ik heb ook een juicer waar ik weleens appels indoe, maar heb nooit zin om die helemaal te pakken omdat het zoveel werk is dat ding schoon te maken haha.

    • Shifra

      Ik snijd de halve appel in stukjes en dan in de blender! Dat werkt heel goed. :-) En ja, ik ken het hoor, al dat schoonmaak werk.. :(

  12. Fijne recepten! Spinazie is super fijn te combineren in smoothies! Met andere groenten wordt het toch al snel te overheersend.

  13. Leuk gedaan met die foto’s zo! Ik heb nog nooit een groene smoothie op, maar ik moet er toch echt maar eens een proberen, haha.

  14. Ooh dat ziet er allemaal heerlijk uit! Haha, maar pindakaas in een smoothie, daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan me er ook niets bij voorstellen. Ben wel benieuwd naar de smaak.

    • Shifra

      Haha, het klinkt ook heel gek, maar het voegt wel echt wat toe! (je proeft overigens ook maar heel licht de pindakaas!)

  15. Ik ben sinds kort begonnen aan de groene smoothies en ben nog hard opzoek naar simpele en lekkere recepten. Dit artikel gaat dus even in mijn favorieten lijstje! :D

  16. Tine

    Ziet er lekker uit! Maar wat ik me afvraag ben je dan echt gevuld als je dit neemt als lunch?
    Ik eet heel graag :d en kan me niet voorstellen dat je na een drankje het gevoel hebt dat je geluncht hebt?

  17. Erg leuk om te lezen! Op werkdagen ontbijt ik altijd met een smoothie. Vaak ook met spinazie en banaan, maar ook wel met banaan en blauwe bessen. Ik vind het ideaal en lekker gezond. Fijn! Die variatie met pindakaas klinkt goed, ik word er nieuwsgierig naar. Gewoon ook es proberen dus!

Reageren:

Het is niet toegestaan irrelevante links te plaatsen. Je email-adres wordt niet gepubliceerd. Lees voor meer informatie mijn privacy policy.